• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Tack snälla, jag ska försöka <3 Vet bara inte vad jag gör om det inte går, kan man få avslag för alltid?

För alltid vet jag inte. Men dom skriver ju alltid varför (om) dom ger avslag. Gör man bara det dom tycker man ska göra för att bli beviljad en sanering så borde man till slut få en godkänd. :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hskk

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
6 April 2021
Meddelanden
185
Mottagna reaktioner
18
Poäng
72
Kan kronofogden se spelvinster på belopp under 20.000kr om man begär utbetalning från ett spelkonto? Från tex ATG eller svenska spel?

Läste nånstans att ATG Kan samköra i sina register med kronofogdens för att se om en person som begär utbetalning av en vinst, har en skuld till krf.

Stämmer detta?
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Kan kronofogden se spelvinster på belopp under 20.000kr om man begär utbetalning från ett spelkonto? Från tex ATG eller svenska spel?

Läste nånstans att ATG Kan samköra i sina register med kronofogdens för att se om en person som begär utbetalning av en vinst, har en skuld till krf.

Stämmer detta?
Mig veterligen kör inte kfm något vid skusan om de inte blir tillfrågade av borgenär eller om du lämnar in om förändrad inkomst.
Men jag killgissar
 

Kalle14

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
10 Augusti 2019
Meddelanden
237
Mottagna reaktioner
32
Poäng
147
Hejsan
tänkte fråga lite om skuldsanering ifall någon kunde bara hjälpa mig besvara några frågor, så hade jag hjärtligt uppskattat detta

1. Är det alltid 5 år skuldsanering gäller? eller är det en samlad bedömning som gäller?
2. Har länge funderat på skuldsanering, men vill ha tillsvidare för att de ska kunna gå,
Har en skuld på 1,2 miljoner och är trött på att man betalar men man märker inget av det man betalat. Känns som orimliga summor som bara bestiger istället för att de ska sjunka.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Hejsan
tänkte fråga lite om skuldsanering ifall någon kunde bara hjälpa mig besvara några frågor, så hade jag hjärtligt uppskattat detta

1. Är det alltid 5 år skuldsanering gäller? eller är det en samlad bedömning som gäller?
2. Har länge funderat på skuldsanering, men vill ha tillsvidare för att de ska kunna gå,
Har en skuld på 1,2 miljoner och är trött på att man betalar men man märker inget av det man betalat. Känns som orimliga summor som bara bestiger istället för att de ska sjunka.
Man kan få skuldsanering på kortare tid, 3 eller 4 år men det absolut vanligaste är 5 år. Det sker en bedömning om tiden men jag vet tyvärr inte vilka grunder man går på.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med din andra fundering.
 
Senast ändrad:

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Man kan få skuldsanering på kortare tid, 3 eller 4 år men det absolut vanligaste är 5 år. Det sker en bedömning om tiden men jag vet tyvärr inte vilka grunder man går på.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med din andra fundering.
Förtydligande: saneringen pågår alltid i 5 år, men man kan få kortare betalplanen.
 

Jonte123

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
31 Maj 2020
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Hej, har en fråga, om jag har låt säga 50 lax i aktier som en buffer kommer den summan konfiskeras om jag får skuldsanering? Sen undrar jag även går skatteåterbäringen direkt till KFM?

Mvh Jonte
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Hej, har en fråga, om jag har låt säga 50 lax i aktier som en buffer kommer den summan konfiskeras om jag får skuldsanering? Sen undrar jag även går skatteåterbäringen direkt till KFM?

Mvh Jonte
Ja, du ska ha gjort allt för att kunna betala på dina skulder, i det räknas det att sälja bort aktier eller fonder för att betala in den summan du eventuellt har till skulderna.
Har du inledande går oftast din återbäring in i saneringen. Det händer även att återbäringen ska räknas in i saneringen även om du precis "gått igenom" inledande och din sanering vunnit laga kraft.
Har även hänt att personer (jag tex) fått behålla återbäringen trots att min sanering vann laga kraft två dagar efter jag fått återbäringen utbetald, men det är rätt godtyckligt från handläggare till handläggare har vi som skrivit i tråden ett tag märkt.

Det bästa är att du är ärlig med handläggaren om alla tillgångar du har och eventuellt kommer få så får du raka direktiv av hen om hur du ska göra för att inte förlora saneringen på målsnöret.
 

Jonte123

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
31 Maj 2020
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Ja, du ska ha gjort allt för att kunna betala på dina skulder, i det räknas det att sälja bort aktier eller fonder för att betala in den summan du eventuellt har till skulderna.
Har du inledande går oftast din återbäring in i saneringen. Det händer även att återbäringen ska räknas in i saneringen även om du precis "gått igenom" inledande och din sanering vunnit laga kraft.
Har även hänt att personer (jag tex) fått behålla återbäringen trots att min sanering vann laga kraft två dagar efter jag fått återbäringen utbetald, men det är rätt godtyckligt från handläggare till handläggare har vi som skrivit i tråden ett tag märkt.

Det bästa är att du är ärlig med handläggaren om alla tillgångar du har och eventuellt kommer få så får du raka direktiv av hen om hur du ska göra för att inte förlora saneringen på målsnöret.
Tack för utförligt svar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp